Hudkreft- PDT behandling

Hudkreft

Alle former for hudkreft kan behandles. Metodene som brukes avhenger av type kreftsvulst i huden.

Hva er hudkreft?

Alle typer kreft kan i prinsipp spres til hud, men i selve huden oppstår det primært 3 ulike former for kreft:

• føflekk-kreft
  • basalcellekarsinom
  • plateepitelkarsinom

(Spredning av kreft fra andre organ til hud, føflekk-kreft og plateepitelkarsinom behandles med andre metoder enn det vi tilbyr i klinikken).

Basalcellekreft (BCC)

Basalcellekreft (BCC, basaliom, basalcellecarcinom) er den vanligste formen for hudkreft og minst 6 000-8 000 tilfeller blir hvert år registrert i Norge. Solbestråling er en viktig årsak og denne kreftformen er vanligst på solutsatte steder som hals, hode og nakke. BCC vokser langsomt, ofte har pasienten hatt hudforandringen i flere måneder før lege oppsøkes.. BCC skiller seg fra andre krefttyper ved at den meget sjelden sprer seg til andre organer. Men, BCC ødelegger huden og må derfor behandles.

Basalcellekarsinom har 3 ulike vekstformer

• Nodulært (knuteform) er vanligst i ansikt, og oppstår som en kul eller knute i huden. Mange knuteformede basaliomer er glinsende – perlemorsfarget. Mer sjelden er de brune av farge, eller det kan forekomme små blodårer på overflaten.
  • Superfisielt eller overfladisk er vanligst på selve kroppen. Overfladisk BCC ses som en rødlig lett skjellende flekk som av og til blir skorpebelagt. Kan forveksles med solar keratose eller eksemflekk i huden.
  • Morfeatype er sjelden, under 10 % av alle BCC. Denne kan forveksles med et hvitt hardt arr. Dette ses spesielt ved nesevingen. Akkurat denne typen kan være vanskelig å behandle med andre metoder enn kirurgisk fjerning, fordi den vokser diffust inn i hudvevet.

Må basalcellecarcinomer behandles?

Ja, BCC må behandles ellers vil de lage stor skade i huden der de er lokalisert.

PDT (Fotodynamisk Terapi)

Vi anvender oftest frysebehandling eller PDT. PDT (fotodynamisk behandling) er en relativt ny behandling av vanlig hudkreft (BCC, begynnende plateepitelkreft og solar keratose)

Behandlingen går over tre trinn:

Først skraper legen bort sykt vev og eventuelle skorper. Deretter smøres en krem på hudområdet som skal behandles og det dekkes til med plaster. Pasienten må så vente i 3 timer. Så fjernes krem og plaster og huden belyses med rødt lys.

Kremen inneholder et medikament som trekker inn i kreftcellene og gjør disse følsomme for det røde lyset. Under belysningen skjer det en fotokjemisk reaksjon som gjør at de syke cellene ødelegges. Den normale huden blir ikke påvirket.

Er behandlingen smertefull?

Under forbehandlingen av lesjonene får du lokalbedøvelse dersom det er nødvendig. Under belysningen vil det bli varmt på stedet som behandles, og noen får en brennende smerte. Dette lindres med vifte eller kaldt vann, og smerten går stort sett bort når belysningen avsluttes. Ubehag etter behandlingen begrenser seg til noen timer, og lindres ved reseptfrie smertestillende medikamenter som Paracet. Hjemme kan man kjøle ned område med for eksempel isbiter eller en kald klut.

Har behandlingen bivirkninger?

Selve behandlingen med krem og lys har ingen bivirkninger fordi kremen virker i hovedsak på de syke hudcellene og lite i normal hud. Lyset har ingen skadelig virkning på normal hud. Metoden er derfor skånsom og gir i seg selv ikke arr. Ved dype BCC vil imidlertid hudlegen skrape vekk det meste av forandringen før selve PDT-prosedyren. Ved dyp skraping kan det dannes en blek grop i huden.

Forhåndsregler etter behandling

Første tiden bør du ikke bade i badekar eller i svømmebasseng pga. fare for hudinfeksjon. Du kan dusje og vaske håret som normalt allerede dagen etter. Rett etter behandlingen får du en skorpe som tørker inn i løpet av 2 uker. Luft er viktig for at huden skal gro. Du bør ikke utsette den behandlede huden for sterk sol før det er gått flere måneder. Det er viktig å beskytte huden med solkrem som har høy faktor (minst 25).

Hva skjer etter behandling?

Hudområdet som blir belyst blir rødt, hovent og sårt. En skorpe blir dannet og faller av etter et par uker. Dersom det oppstår infeksjon (sjelden) må man rense dette med for eksempel Pyrisept som man kan kjøpe uten resept på apoteket.

Selve hudområdet vil normalt være rødt de første ukene. Det kosmetiske resultatet blir meget bra. Kontroll av hudkreft bør skje etter 3-6 mnd. og siste kontroll etter 2 år.